Piráti a Starostové navrhují efektivní zlepšení plánované opravy Masarykovy třídy v Olomouc
10. 05. 2021Na příští rok je naplánována větší oprava tramvajové trati mezi mostem přes Moravu a mostem přes Bystřici. Součástí této akce má být také vytvoření nové vídeňské zastávky U Bystřičky ve směru k Hlavnímu nádraží a oprava asfaltových povrchů, chodníků a přechodů pro chodce. Zastupitelé města Olomouce za klub Piráti a Starostové Marek Zelenka, David Helcel a architekt Petr Daněk přináší své návrhy, jak by bylo možné zmíněnou opravu vylepšit.

Předložili jsme naše návrhy vedení města. Projekt na opravu ulice ještě není hotový, tak věříme,že se najde způsob, jak je do projektu vložit.
Je mrzuté, že celá Masarykova třída nenaplňuje jednu konkrétní strategii/architektonickou myšlenku. Spolu s opravovanými mosty se již mohlo začít s její komplexní renovací. Bohužel to vypadá, že i po opravách se má zachovat status quo, kdy je víc zkratkou pro auta než bulvárem. Naše návrhy jsou zcela reálné a oproti stávajícímu návrhu naplňují alespoň již schválené strategické dokumenty.
Pokud k tomuto opravovanému úseku připočítáme také v současnosti opravované, respektive budované mosty, dostáváme se téměř k polovině délky celé Masarykovy třídy. Je politováníhodné, že navzdory vynaložení stovek milionů korun, zůstane tento dlouhý úsek tak významné městské třídy v téměř nezměněném dopravním, urbanistickém a architektonickém uspořádání.
Řada evropských měst přetváří své veřejné prostory ve prospěch lepších podmínek pro bydlení, pohyb chodců a cyklistů nebo trávení volného času. Za tímto účelem se rozšiřují chodníky nebo cyklostezky, sázejí se stromy a jiná zeleň. Masarykova třída je k takové konverzi nanejvýš vhodná – denně tudy projdou tisíce chodců, bydlí zde stovky obyvatel, podnikají zde desítky obchodníků, podle heat map je to jedna z nejvíce vytížených tras pro cyklisty.
Dopravní řešení obou mostů již bohužel nezměníme. Naskýtá se ale příležitost proměnit alespoň úsek mezi dvěma zmíněnými mosty. Navrhujeme proto několik opatření, která je v rámci chystaných zásahů možné provést:
- Více stromů a prvky modrozelené infrastruktury
Součástí staveb obou mostů součástí je výměna všech inženýrských sítí. Je tedy vhodné zvážit výměnu inženýrské sítě také v úseku mezi mosty. Nebo alespoň ty, které překážejí výsadbě stromů a jiným záměrům. Nabízí se také možnost vybudování některých prvků modrozelené infrastruktury podle schválených dokumentů, které má město k dispozici (relevantní výňatek viz příloha).
Vzhledem k tomu, že majitelé sítí nemohli vědět o plánované investici mezi mosty, neboť byla schválena se značným zpožděním oproti investicím do samotných mostů, doporučujeme vstoupit do jednání s relevantními společnostmi a pokusit se domluvit jejich participaci na této investici. Domníváme se, že by bylo i v zájmu těchto společností, aby přehodnotily své plány oprav a zrenovovaly své sítě ve 150 metrovém úseku mezi opravovanými mosty. Ostatně i u nich platí, že včasná renovace je levnější než náklady na opravu budoucí havárie starých sítí. Nechceme Masarykovu třídu po další léta rozkopanou, protože se opravy plánují chaoticky a kope se na místech sotva usazených chodníků a zelených pásů.
- Lepší podmínky pro bezpečnou a plynulou chůzi
Masarykovou třídou denně projdou tisíce chodců, včetně dětí jdoucích do školy. Stávající dopravní uspořádání ale neodpovídá významu, který tato pěší trasa má. Chodníky jsou často přerušované vedlejšími ulicemi, na kterých chybí přechody pro chodce. Ty chybí také pro překonání samotné Masarykovy třídy. V úseku mezi Zeyerovou ulicí a Žižkovým náměstím (cca 540m) je aktuálně pouze jediný přechod pro chodce. Přechody chybí dokonce v místě tramvajových zastávek.
Navrhujeme zřídit nový přechod pro chodce v místě nově budované vídeňské zastávky, v budoucnu také v místě zastávky protilehlé.
Důrazně doporučujeme vybudovat u všech vedlejších ulic – Na Bystřičce, Dr. Milady Horákové a Dukelské – tzv. chodníkové přejezdy. To znamená, že chodci jdoucí po Masarykově třídě, využívají výškově a směrově nepřerušených chodníků. Naopak automobily, které odbočují z Masarykovy třídy do některé z výše jmenovaných vedlejších ulic, musí přejet zvýšený chodník ve smyslu zpomalovacího prahu. Jde o řešení užívané nejen v evropských městech, ale také v Olomouci – například na třídě Kosmonautů před budovou CPI City Center (bývalá Sidie). Nebo viz str. 13 studie Letenský kříž.
- Infrastruktura pro plynulou a rychlou jízdu na kole
Podle heat mapy, kterou má město k dispozici ze studie společnosti Rekola, je Masarykova třída jednou z nejvytíženějších tras pro cyklisty. Jízda na kole je ale na Masarykově třídě nepohodlná, v některých úsecích i nebezpečná. Chodníky jsou na společné užívání chodců a cyklistů příliš úzké, ve vozovce zase není dostatek místa a cyklisté se musí často vyhýbat odstaveným autům takřka do tramvajového pásu.
Jako jedno z mála možných a ne příliš drahých řešení navrhujeme změnit stávající pruhy pro automobily na pruhy pro cyklisty. Při současném zklidnění a provedení úprav omezujících tranzit, lze automobily vést na pásu společně s tramvajemi – ostatně auta jezdí po tramvajovém pásu téměř po celé délce Masarykovy třídy již mnoho let. Přes cyklopruh by se na odstavné plochy mohlo vjíždět pouze pro krátkodobé parkování nebo zásobování.
- Pohodlí chodců a cestujících MHD
V dokumentaci, kterou máme k dispozici, není zřejmé, zda je plánováno vystavět na daném úseku lavičky a přístřešek pro cestující čekající na tramvaj. Jakožto hlavní tepna mezi nádražím a centrem města by Masarykova třída měla být primárně určena chodcům, a to včetně mobiliáře, který k tomu patří. Žádáme, aby byl projektant pověřen i dopracováním těchto prvků do projektu.
Navrhujeme, aby projektant dostal za úkol vypracovat také variantu s mysovou zastávkou namísto vídeňské – ideálně s umístěním zastávek pro oba směry naproti sobě, nikoli sto metrů od sebe, jak je tomu nyní – mysové zastávky zpomalí jízdu automobilů, by pro cyklisté by nástupní prostor zastávky podjížděli zprava, jak je tomu ve zmíněné studii Letenský kříž v Praze /str. 11/
Veškeré nejasnosti jsme připraveni vedení města blíže vysvětlit a konzultovat s projektantem.
S úctou,
David Helcel, Petr Daněk, Marek Zelenka